Ce sa faci ca scrisoarea ta sa fie citita cu adevarat?

Andrei Ceauru • Carieră

Ce sa faci ca scrisoarea ta sa fie citita cu adevarat?

Trebuie sa fii sigur de un lucru – scrisoarea ta de motivatie nu va fi citita in mod sistematic. Timpul disponibil, continutul sau sau interesul cu privire la scrisoare, toti acesti factori ii conduc pe recrutori sa citeasca sau nu scrisoarea ta de motivatie.

Scrisoarea de motivatie trebuie sa fie cea care are o valoare adaugata. Pentru asta, trebuie sa fie:

Personala. Scrisorile de motivatie gata-facute nu prezinta niciun interes. Scrisoarea de motivatie va fi citita in cel mai bun caz atunci cand si CV-ul tau a fost retinut.  Si asta daca acesta corespunde profilului- competente, experiente, formare. Daca citind scrisoarea de motivatie recrutorul da peste un model generic, in care ai completat trei campuri personale, aceasta te va discredita mai mult decat orice. Mai bine nu adaugi o scrisoare de motivatie, decat sa ai una rea.

Simpla si comprehensibila. Scrisoarea ta de motivatie nu trebuie sa fie o teza autobiografica. Nu esti acolo pentru a-ti prezenta, povesti toate viata, calitati si defecte sau realizari. Fii cat mai accesibil in termenii pe care ii folosesti. La fel ca si in cazul CV-ului pot exista anumiti termeni tehnici dar fondul trebuie sa ramana accesibil unui recrutor care nu este de meserie. Un bun exercitiu de facut – pune pe cineva care nu este din domeniu sa o citeasca.

Scurta. Ca o continuare a punctului precedent, o scrisoare de motivatie nu trebuie sa fie exhaustiva si nu trebuie sa depaseasca o pagina. Trebuie sa fie suficient de aerata si scurta, deoarece acolo unde recrutorul a consacrat intre 20 si 30 de secunde unui CV scrisorii de motivatie ii vor fi consacrate intre 15 secunde si un minut si nu mai mult.

Impresia generala, claritatea ideilor, pertinenta, ortografia, sunt elementele care sar in ochi la o prima lectura. Scrisoarea de motivatie va fi citita eventual a doua oara inainte de interviul de angajare.

Completa. Structura unei scrisori de motivatie trebuie sa fie insa prezenta. Chiar daca nu dispui de nici o informatie cu privire la firma, vorbeste despre post. Scrisoarea de motivatia vorbeste in mod evident despre tine, despre parcursul tau sau despre calitatile tale dar nu este o scena care sa te puna in fata.

Este un reflector pus sa evidentieze unul sau doua puncte pe care iti doresti sa le dezvolti in raport cu CV-ul tau. Aceste puncte sunt dezvoltate in functie de postul dorit si de particularitatile firmei.

Adaptata. Chiar daca este personala, aceasta poate fi generica si comuna tuturor organizatiilor pe care le urmaresti fara sa fie adaptata si pertinenta in raport cu nevoile lor.

Diferita. O scrisoare de motivatie poate sa fie si foarte diferita si personala. Trebuie sa iti semene si sa te simti bine cu ea si poate veni cu ceva diferit fata de restul. Poate ca recrutorul va fi marcat si va consacra mai mult timp candidaturii tale. Atentie insa la excentricitate, la originalitate si la creativitate. Totul depinde pana la urma in mod esential de recrutor.