Foarte multi dintre tinerii absolventi de liceu nu ştiu ce vor sa faca

Sergiu Porcaras • Noutăți

Foarte multi dintre tinerii absolventi de liceu nu ştiu ce vor sa faca

La intrebari precum „Ce vrei sa studiezi in continuare?”, „Ce iti place sa faci?”, „Ce domenii te atrag mai mult?”, sau „Care este visul tau ?”, multi absolventi de liceu ajung sa raspunda cu mare dificultate.

 

Nu demult, un sondaj de opinie facut de catre Ad Asta Group in Republica Moldova, valabil insa si pentru Romania, a scos la iveala faptul ca majoritatea dintre cei intervievati au ales cu dificultate domeniul pe care vor sa-l studieze dupa terminarea liceului, dar si mai multi au marturisit ca nu prea stiu ce vor si nu sunt siguri de alegerea facuta.

 

Si totusi care este cauza?

Cauza este lipsa profesionalismului in invatamantul primar, liceal si apoi cel universitar. Faptul ca liceele nu dispun de o departajare corecta a tuturor domeniilor de invatamant si facand aceleasi materii indiferent de domeniul pe care-l aleg, ii face pe liceeni sa nu mai stie cu exactitate domeniile la care sunt ei cei mai buni.

Lipsa ghidurilor in cariera, dar si lipsa elementului practic din toata aceasta teorie face ca admiterea la facultate, indiferent ca e pe baza de dosar sau pe baza de examen sa fie una mai mult formala. Viitorul student negandindu-se ca poate domeniul ales nu este chiar cel mai potrivit pentru el.

 

Ce este de facut?

Modalitatea de informare, reprezinta elementul cheie in toata aceasta poveste. Poate ca ea exista si aici ma refer la internet, parinti, frati, prieteni, etc, dar atat timp cat ea nu este oficiala, adica liceele nu se implica serios la crearea de ghiduri de informare prin care sunt explicate pe larg absolut toate domeniile de studiu din facultate cu avantaje si dezavantaje si nu prezentate doar la sfarsitul clasei a XII-a, problema va continua sa persiste mult timp de acum incolo.

 

Sau cel mai bine ar fi sa existe un parteneriat intre toate universitatile din tara cu absolut toate liceele. Poate ca asa si abandonurile din randul facultatilor vor fi mai putine, iar tinerii liceeni vor intelege mai bine mecanismele de dezvoltare personala prin alegerea celei mai potrivite universitati pentru ei.