Articol adaugat de Adrian Cinjau

Siguranța pasivă și activă în automotive

Ritmul de dezvoltare tehnologică este din ce în ce mai accentuat, iar în domeniul automotivelor inovațiile și procesul de cercetare-dezvoltare (Research &Development-R&D) determină îmbunătățiri permanente și noi funcțiuni ale autoturismelor. Pentru acestea se dezvoltă sisteme de siguranță tot mai complexe și avansate. 

În privința sistemelor autonome de condus, acestea sunt în continuare testate, eficientizate, însă nu s-a ajuns încă la o formă finală de funcționalitate.

Evitarea accidentelor este în același timp un punct de focus pentru tehnologie, iar sistemele de siguranță activă și pasivă sunt obligatorii pentru echiparea corespunzătoare a mașinilor.

Există chiar o decizie prin care începând cu anul viitor, Comisia Europeană va introduce 11 sisteme de siguranță standard pentru echiparea tuturor mașinilor. 

Sistemele standard sunt următoarele:

Sistem avansat de frânare de urgență - acesta este un update al actualului sistem AEB;

Asistența inteligentă pentru viteză - un sistem derivat din Cruise Control Adaptive;

Sistem de menținerea benzii de rulare - cunoscut sub numele de Lane Keep Assist;

Siguranța frontală pentru pasagerul din dreapta șoferului;

Siguranța pentru impactul lateral cu un obiect pe partea pasagerului din dreapta șoferului;

Dispozitiv care detectează dacă șoferul a băut înainte de a se urca la volan;

Sistem care detectează gradul de oboseală al șoferului;

Sistem care recunoaște diferitele elemente ce pot atrage atenția șoferului;

Sistem care se ocupă de înregistrarea datelor în cazul în care mașina este implicată într-un accident;

Sistem de semnalizare suplimentară pentru oprirea de urgență;

Extinderea zonei de impact la nivelul capului la impactul cu pietonii și bicicliștii.

Sistemele de siguranță active reprezintă toate elementele prin care autoturismul ajută șoferul să evite un accident, în timp ce sistemele de siguranță pasive reprezintă toate elementele prin care mașina și pasagerii sunt apărați în cazul unui accident/impact.

Împreună, acestea conferă siguranță sporită șoferului și pasagerilor în evitarea coliziunilor.

Sistemele de siguranță active

În această categorie includem toate sistemele electronice, de exemplu: controlul stabilității, asistență la frânare, controlul tracțiunii. Depinzând de fiecare producător, acestea pot avea denumiri diferite: ESP (Program Electronic de asigurare a Stabilității), ABS (Sistem de atiblocare a roților) etc. 

Alte exemple: farurile adaptative, senzorii de parcare, pilotul automat adaptativ, alertele pentru evitarea accidentelor, camera video, Driver Assistance, sistemul Pre-Safe (se activează în cazul unui accident- prin: strângerea automată a centurii de siguranță, închiderea geamurilor, schimbarea formei scaunului pentru a proteja mai bine șoferul etc.)

Sistemele de siguranță pasive

În cea de-a doua categorie intră acele sisteme care rămân pasive până în momentul în care se activează doar în situația unui accident/impact. O mașină se bazează în principal pe sistemele active, dar când acestea nu funcționează corespunzător sau se întâmplă un accident, intră în rol sistemele pasive. Acestea sunt denumite pasive întrucât sunt folosite doar in cazuri extreme. 

Exemple: centurile de siguranță, airbagurile, coloana de direcție retractabilă, tetierele, sistemele de protecție în caz de răsturnare a unei mașini decapotabile, rollcage sau celula rigidă etc. Airbagurile vor funcționa întotdeauna corect dacă se poartă și centura de siguranță. 

Tot în această categorie putem include și modul în care este realizată caroseria, astfel încât să absoarbă cât mai mult din șocul impactului. O mașină trebuie sa treacă un control și o aprobare din acest punct de vedere, dacă poate să absoarbă șocul la impactul frontal, lateral si din spate. 

Divizia ALTEN TECHNO a companiei ALTEN România oferă oportunitatea de a lucra cu Sisteme de siguranță pasive și active în automotive.

Trimite-ne un e-mail la jobs@altenromania.ro pentru a discuta cum te putem integra în echipa ALTEN dacă ești pasionat de domeniu.


Citeste si despre: