Articol adaugat de Catalin Petrica

Ce trebuie sa mancam pentru a invata mai usor in sesiune?

Nu cred ca mai este un secret pentru nimeni ca ceea ce mancam influenteaza felul in care functioneaza organismul nostru, astfel ca umbland un pic la regimul alimentar am putea imbunatati si capacitatile intelectuale. Avem nevoie de o mai mare putere de concentrare si o memorie mai buna, in special acum cand suntem in febra examenelor.

Pentru voi am adresat cateva intrebari unui nutritionist de la www.supli.ro

Intrebare: Ce alimente ar trebui sa evite un student in timpul sesiunii?

Raspuns: In primul rand ar trebui sa se evite mancarea de tip fast-food, chiar daca aceasta este foarte populara in timpul sesiunii, toti stiu ca mancarea de tip fast food nu este tocmai sanatoasa, in primul rand ingreuneaza digestia, iar daca o mananci seara poate tulbura somnul si nu te poti odihni foarte bine, trebuie sa evita mancarurile grele ce se digera mai greu. Chiar daca iti plac sucurile acidulate si alcoolul, ele nu iti fac deloc bine si nici de cafea nu este bine sa abuzezi, deoarece chiar daca initial aceasta creaza o stare de alerta, mai apoi slabeste capacitatea de a memora.

Intrebare: Care sunt alimentele ce ne ajuta sa ne imbunatatim memoria?

Raspuns: Pentru a avea o capacitate de memorare mai buna recomandarea mea este ca in dieta zilnica sa fie cat mai multe fructe proaspete, legume, salate, fulgi de cereale cu lapte sau iaurt, smochine, sau alte fructe uscate, ciocolata cu peste 70% cacao, peste, dar si super-alimentele precum: semintele de canepa decorticate, goji, semintele de chia, sau semintele de susan.

Chiar daca apa pare ceva banal, pentru a avea o memorie buna trebuie sa consumam si multa apa, daca suntem deshidratati memoria are de suferit, iar stresul, consumul de cafea si sucuri acidulate contribuie la deshidratare. Nu este recomandata apa acidulata, ci este de preferat sa se consume apa plata, cu un pH mai ridicat (alcalina) care ajuta sistemul digestiv sa elimine toxinele rezultate in urma metabolismului mai crescut din aceasta perioada solicitanta. Ideal ar fi sa consumam acele alimente care ne aduc aport energetic necesar acumularii mari de informatii, dar care necesita consum energetic mic din partea sistemul digestiv pentru a le digera si elimina reziduurile ramase in urma metabolizarii acestora.

Intrebare: Recomandati consumul de suplimente nutritive pentru memorie?

Raspuns: Vitaminele, mineralele si restul substantelor nutritive pot fi procurate foarte bine si din alimentatie, pentru asta este nevoie de un regim alimentar echilibrat, cat mai putin procesate termic, dar cum majoritatea avem probleme in acest sens putem suplini deficitul si cu ajutorul unor suplimente nutritive. Recomandarea mea este sa se aleaga doar suplimente fabricate din ingrediente naturale si nu din sinteza. Exista suplimente special concepute pentru persoanele ce depun un efort intelectual intens, avand incluse vitaminele si mineralele necesare in doze potrivite. In sesiune avem nevoie de mai multa vitamina C, colina, vitaminele B1, B6, B9, B12, , acid folic, fosfor, zinc si altele.

Intrebare: Aveti si alte recomandari pentru studentii aflati in sesiune?

Raspuns: Este indicat sa se respecte orele de masa, pe cat posibil, sa se mance echilibrat cantitativ la o masa, pentru ca mai apoi apare starea de moleseala, ceea ce semnifica faptul ca sistemul digestiv consuma prea mult din energia totala a corpului pentru digestie, iar pentru a limita acest fenomen este bine sa mestecati cat mai bine mancarea  pentru o asimilare mai usoara a substantelor nutritive, dar si pentru a  manca cantitativ doar strictul necesar. Se pot lua si cateva gustari intre mese, daca organismul cere acest lucru prin aparitia senzatiei de foame (atentie sa nu confundati senzatia de sete cu cea de foame), dar lasati cel putin doua ore intre mese.

Multi studenti dorm foarte putin in timpul sesiunii, dar ar trebui sa stie ca oboseala reduce destul de mult din capacitatea de concetrare si de memorare, astfel caci cele cateva ore pe care credem ca le castigam invatand noaptea nu sunt chiar asa de productive, mai ales ca in ziua examenului se diminueaza capacitatea de a reda cele invate pana atunci. Mai bine dormiti noaptea pentru a va odihniti bine si chiar 1-2 ore la pranz. Somnul corespunzator ajuta la restabilirea echilibrului energetic la nivelul sinapselor nervoase din creier, la refacerea echilibrului hormonal care este perturbat datorita adrenalinei in cantitate mare secretate in urma stresului autoprovocat, ceea ce are ca si urmari rezultatele dorite - acumularea unei cantitati mari de informatii in timp scurt, realizarea corelatiilor optime si sintetizarea informatiilor spre a fi redate optim in timpul examenelor.

Citeste si despre: